القائمة الرئيسية

الصفحات






عــــاجـــل

البنود الأساسية اللازمة لتحرير عقد أمتلاك وحدة سكنية حتي لا تضطر لفقدها بالقانون .

بقلم المستشار : حسام نوار.
مستشارا للعقود الإدارية  وخبير الأمن القومي التجاري خارج البلاد

البنود الأساسية اللازمة لتحرير عقد أمتلاك وحدة سكنية حتي لا تضطر لفقدها بالقانون .

في ظل أزمة الضمير التي يمارسها بعض ملاك الوحدات السكنية والذين يستغلون الشباب الطامحين في الحصول علي تللك الوحدات بالتمليك يجد الشاب نفسه أنه أصبح فريسة سهلة لبعض ملاك هذة الوحدات بسبب ثغرات قانونية في العقد لم يلتفت لها عند كتابتة للعقد لانه ليس علي دراية كافية ببنود القانون التي تحصنة من الوقوع في النصب باسم القانون.

لذلك يوضح المستشار حسام نوار البنود الأساسية التي تحصنك عند شراء وحدة سكنية وهذة البنود هي...


1- كتابه المبلغ  إللي  قمت بسداده كمقدم من ثمن الشقة والتوضيح بأن توقيع البائع على العقد يعتبر بمثابة إيصال إستلام لهذا المبلغ. 

2- كتابة الأقساط بوضوح مع ذكر قيمة كل قسط مع ذكر تواريخ إستحقاق كل قسط أو دفعه وطبعا توضيح فترة السماح. 

3- أضافة بند فى العقد يعطى الحق للمشترى فى الحصول على إيصال إستلام من البائع عند سداد كل قسط.

4- لو أضطريت توقع على شيكات يبقى لازم {تسطر} الشيكات  إذا كان البائع لك شركة أو البائع بشخصه وكتاباتها بنفس تواريخ الأقساط خد بالك لأن الشيكات لو مش مسطره ممكن البائع يصرف الشيكات كلهم مرة واحدة من البنك المسحوب عليه  ووقتها لو مفيش رصيد فى حسابك  ممكن ياخد رفض على الشيكات ويعملك مشكلة كبيرة جداً  وياخد عليك أحكام جنائية.

5- بعد التوقيع على عقد البيع  أعمل  دعوي صحة توقيع 
و تطلب حضور ممثل الشركة أو البائع للإقرار بصحة التوقيع علي عقد البيع.

6- لازم بند بإلتزام البائع بعد سدادك لكامل الثمن بالحضور أمام الشهر العقاري لنقل الملكية ليك أو عمل توكيل خاص بالبيع للنفس والغير والتعامل مع شركات المرافق والهيئات الحكومية والشهر العقاري ولا يلغي إلا بحضور الطرفين.

7- الإتفاق على أن وديعة الصيانة تدفع عند الإستلام أو تضاف وتقسم على عدد  الأقساط لا تدفع وديعة صيانة وأنت لسة الشقة مش فى حيازتك.

8- معظم الوحدات إللي  بتتباع بالتقسيط من الشركات بتكون في مرحلة البناء فلازم أن يتم ذكر موقع الوحدة بالتفصيل زي الدور رقم الشقة العنوان والنموذج و المساحة الإجمالية المساحة الفعلية تحت العجز والزيادة في شركات قبل التسليم بتطلب منك دفع مبالغ أن في أمتار زيادة في الشقة بعد التسليم أوعي تقبل لأن المساحة تحت العجز تقل متر أو أثنين أو تزيد متر أو أثنين بالزيادة ولو موجود ملحقات بالوحدة زي حدائق أوغيرها ولازم الشقة تكون مبنية لازم تكون موجودة في الواقع وده الافضل دايما متشتريش سمك في مية أصحاب الشركات الكبيره كتير وبتهربوا ومش هتلاقي غير شمس وسط رملة.
9- لازم يكون في شرط جزائي ويكون في تعويض عن كل يوم تأخير في الإستلام ويكون مبلغ كبير.
10_ لو هتشتري من شركة لازم وجود قرار التخصيص
وصورة الترخيص ولازم تطلع عليها بنفسك للتأكد حتي تكون علي دراية كاملة بكل ما حولك والسجل التجاري والكشف عليهم من خلال محاميك اللهم بلغت اللهم فأشهد.
11- لازم تسأل عن سمعة الشركة لأن في شركات كتير سيئة السمعة أوعي تشتري منهم.
12- عقود الشركات بتتغير أوعي تقبل عقد جاهز ومش مناسب ليك من حقك تطلب بإضافة أوحذف أي بند في العقد لضمان حقك وضمان مواعيد الإستلام.
13- وفي كل ما تم ذكره لازم يكون معاك محامي شاطر بمعني أن يكون علي علم ودراية بعمل كافة العقود ومن أول خطوة لأخر خطوة أن يكون معك متخصص في مجال العقود والذي يضمن لك وجود الشقة أوعي تشتري من نفسك.
reaction:

تعليقات